Thursday 3 October 2013

TAK KENAL MAKA TAK CINTA, DAH CINTA JADI RINDU, DAH RINDU JADI ASYIK..

Assalamualaikum.

Salam perkenalan untuk semua. Jika anda dah kenal saya.. ini berita baik! Femes jugak lah anak pak Meor Radhi ni kan.

Ok, Saya nak kenalkan diri saya dulu boleh boleh?

Nama saya Maslina Meor Radhi, biasa kawan-kawan panggil Mas. Mas seorang surirumah tangga yang mempunyai 5 orang anak yg genius dan comel-comel (tengok lah acuan mana kann) iaitu 2 lelaki dan 3 perempuan. Mas juga menjalankan bisnes tudung dan produk kecantikan secara online. Suami bekerja di sektor swasta di KL.

Kepakaran saya adalah membantu menyelesaikan masalah rasa kurang yakin apabila menutup aurat yang dihadapi oleh wanita dengan menyediakan koleksi tudung-tudung yang trendy dan menawan bak bidadari, membuatkan suami anda pasti tersenyum bangga dengan penampilan anda.

Apa hal tiba-tiba ada blog ni?

Hihihi.. Tula, tiba-tiba rasa terpanggil untuk berblogging.

Motif?

Hurmm.. sejujurnya adalah untuk berkongsi pengalaman dan perjalanan hidup saya yang mana saya berkahwin awal, kawan-kawan semua bz study, Mas bz jaga anak.. hihihi. Jarangkan zaman sekarang orang kawin seawal 21 tahun. Anak bujang Mas dah berusia 14 tahun, suara pun dah garau.. hik. hik.. hik..

Mungkin kisah2 Mas boleh dijadikan inspirasi oleh ibu-ibu muda yang lain, atau surirumah yang lain untuk menjalankan perniagaan dari rumah seperti saya.. why not? Buangkan perasaan takut mencuba. Selagi kita tak cuba, selagi itu kita tidak tahu kemampuan kita.. betul ke betul? Kalau dah cuba, kemudian gagal, kita bangkit semula dan belajar dari kesilapan. Lebih baik mencuba dari tak cuba langsung.

Walaupun kita surirumah, kita mesti ambil tahu hal semasa, berita semasa, mesti bijak dengan banyakkan membaca. Jangan jadi seperti surirumah kosong ilmu atau jangan fokus pada cerita-cerita sensasi artis semata-mata, tengok citer korea pastu menangis.. kannnn!

Apa kata kita belajar banyak perkara. Belajar ilmu agama, ilmu bisnes, ilmu menjahit, ilmu mendidik anak-anak dan banyak ilmu yang perlu kita pelajari. Join mana-mana kelas yang kita minat nak buat.

Saya faham, kebanyakkan orang (tak semua) biasanya memandang sedikit rendah dengan surirumah tangga kerana zaman serba maju ini, kebanyakkan wanita adalah bekerja. Bila kita yang tidak bekerja ini, dianggap belajar tak tinggi, tak pandai.. duduk je rumah, masak, jaga anak, kemas rumah dan layan makan minum suami sahaja.

Macam mana saya tahu?

Sebab saya dah merasainya sendiri. Bila ada yang tanya, "kerja kat mana?" Saya jawab "Tak kerja" respond semua orang mesti terperanjat.. "Haaa.. tak kerja?" Tapi saya senyum je.. :)

Wahh.. teremosi la pulak kan. Tapi betul.. tolong la sedar. Buat sesuatu untuk bantu suami kita, bantu anak-anak kita supaya zaman kanak-kanak mereka lebih best! Berikan yang terbaik untuk keluarga kita.

Mas nak share kata-kata daripada Prof Muhaya :

"Apa masalah yang berlaku kepada anak-anak kita, perkara pertama yang mesti kita buat adalah minta maaf pada anak itu dahulu. Kemudian, cakap pada anak. Jom sama-sama kita perbaiki diri untuk selesaikan masalah yang telah terjadi."

Lagi katanya " Kita kena check semula, majalah apa yang kita baca, rancangan tv apa yang kita tonton, radio apa yang kita dengar, dengan siapa kita berkawan? Kerana apa yang kita buat, adalah contoh untuk anak-anak kita."

Cer fikir balik.. apa jawapan pada soalan2 di atas.

Petikan dari Dr Fadzilah Kamsah " Jika nak anak cemerlang, kita mesti kena cemerlang dulu"

Mas pun masih lagi dalam proses memperbaiki diri, masih lagi memperbaiki skill mendidik anak-anak dan memperbaiki hubungan dengan Allah.

Cukup dulu setakat ini.. En Shuben sedang menanti di birai katil.. chewaahhh.. Malam Jumaat, jangan lepaskan sunat yang satu tu.

Inilah suami dan anak-anak Mas. Meriah je kan sebab ramai.



Alhamdulillah, Allah murahkan Mas dengan anak yang ramai, suami yang baik, kehidupan yang cukup.. Memang bersyukur sangat-sangat. Moga kebahagian kami berkekalan hingga ke jannah.

Oklah kot untuk part perkenalan.. nanti Mas share lagi info tentang bisnes dan perjalanan kehidupan yang menarik untuk kita kongsi bersama.

Sayang anda semua!

#MaslinaMeorRadhi


2 comments:

  1. As salam..
    waaaaaahhhh... sy actually kagum sgt dengan orang yang kawen awal ni. sgt byk kelebihannya kan.

    ReplyDelete
  2. Memang best kawin awal sebenarnya, cuma Mas baru sedar sekarang nikmatnya perkahwinan di awal usia. Syukur alhamdulillah.

    ReplyDelete