Tuesday 15 October 2013

BE A GOOD RECEIVER


"Memberi adalah lebih baik dari menerima"

Mas biasa sharing tentang kebaikan The Power Of Memberi dan The Power Of Sedekah. 

Tapi, hari ini Mas nak share pula tentang " The Power Of Menerima"

Sebenarnya kita kena jadi "Penerima" yang bagus. Seorang penerima yang baik dan bagus, apabila dia menerima sesuatu, dia akan memberikan riak wajah yang gembira, bersyukur dan mendoakan semula orang yang memberi. Ini adalah contoh penerima yang bagus.

Macam mana kalau orang beri benda yang kita tidak mahu atau kita tidak suka? Haruskah kita menolak?

Contoh :

Seorang sahabat memberi makananan yang anda tak suka atau memberi sehelai tudung yang bukan citarasa anda? Apa anda buat?

Pada pendapat Mas, suka atau tidak kita mesti terima juga pemberian tersebut.

Sebab?

Kerana, barang atau makanan tersebut, mungkin anda tidak suka atau tidak memerlukannya.. Tetapi, mesti ada orang lain yang suka atau memerlukannya. Apa kata kita panjangkan sedekah tersebut pada orang yang memerlukannya.

Mungkin bukan rezeki kita, tetapi rezeki orang tersebut. Betul betul?

Mas masih lagi belajar untuk menjadi penerima yang baik. 

Dulu-dulu, klu benda yang Mas tak suka terutamanya makanan.. Bila orang beri, Mas menolak sebabnya Mas tak makan/tak suka makanan tersebut.

Alhamdulillah, sekarang dah belajar jadi penerima yg baik, tapi masih belum bagus.. huhuhuhu. Masih lagi belajar dan belajar. Kadang-kadang lupa hampir juga menolak.. Hihihi.

Macam last week attend wedding best friend, keluarganya nak bekalkan nasi dan lauk pauk.. Mula-mula Mas tolak (lupa daratan kan).. Pastu eh! Baru teringat, simpan je klu tak makan.. Masuk je fridge dan makan kemudian. Hari ini Mas panaskan semua lauk dan nasik tersebut untuk menu lunch kami. Senangkan, tak payah masak.

Lagi satu, bila kita dah menerima, kita sebenarnya dah bagi pahala pada orang yang memberi tu. kita secara tak sengaja dah add value orang tersebut.

'I am a generous Giver & An excellent Receiver'

No comments:

Post a Comment