Tuesday 15 October 2013

KETUPAT DARI MERTUA


Alhamdulillah, kami sekeluarga selamat sampai di rumah lebih kurang pukul
5 petang tadi. Perjalanan pun ok, takde kesesakan cuma kereta semakin banyak di lebuhraya.

Tahun ini menyambut Aidiladha di rumah mertua. Sblm balik, kami dibekalkan dengan ketupat, lepat (mcm lemang tp rebus), kuah kacang, lodeh dan ayam masak merah. Rendang? Habis dah.. Hihihihi.. 


Ini pula daging korban untuk bahagian kami. Alhamdulillah.. Masjid di kampung kami telah mengorbankan 19 ekor lembu hari ini. Kerja-kerja melapah semua dilakukan secara bergotong royong dengan membahagikan tugasan masing-masing. Kat sana, bab-bab gotong royong memang best.. Berebut-rebut datang menolong tak kira majlis apa pun termasuk korban dan kerja kahwin. 

Dalam entry ni Mas nak sentuh sikit tentang hubungan kita dengan Mertua. Syukur, alhamdulillah, hubungan Mas dengan mertua dan ipar duaii berjalan dengan baik, walaupun ada kalanya kecilhati dan salah faham, tapi kami dapat selesaikannya dengan segera.

Kita sebagai manusia memang tak lari dari membuat kesilapan. Jadi haruslah saling memaafkan.

Sebagai yang muda, Mas sentiasa bertolak ansur supaya sesuatu perkara yang berlaku tidak berlarutan kerana ditakuti akan menjadi dendam. Nauzubillah.

Cuma, Mas selalu fikir.. Aku juga bakal ada menantu dan bakal jadi ibu mertua.. Oleh itu, aku nak menantu yang macam mana? Yang rajin, yang kaya, yang laser? 

Klu aku nak menantu baik, aku kena baik dulu. Kalau nak dihormati, aku mesti hormat mertua dulu, nak kamceng dengan menantu, aku kena kamceng dengan mertua aku dulu.. 

Sebab Allah itu Maha Kaya.. Dia pasti balas perbuatan kita. Klu tak di akhirat, Dia akan balas di dunia. Semua adakah ketentuanNya.

Jom sama-sama kita jaga hati mertua kita seperti kita jaga hati ibu bapa kita sendiri. Mungkin ada di antara kita yang diduga dengan keranah yang pelbagai dari mertua & ipar duai, harap bersabarlah, kerana Allah hanya menguji pada seseorang mengikut kemampuannya. 

Jika kita rasa kita yang tidak baik, cubalah untuk berubah. Buangkan perasan EGO tersebut. Ego tak kan membawa kita ke mana-mana. 

Cuba dan terus cuba perbaiki hubungan dengan mertua.. Sikit pun takpe, janji kita cuba untuk buat yang terbaik.

Mas dan suami masing-masing masih lagi perbaiki dan memperbaiki hubungan dengan keluarga mertua masing, apa yang penting, tolak ansur dan kerjasama.


Ini gambar Mas dan ibu mertua.. Picture taken few weeks ago. Doakan kami kekal begini selamanya. Amin.

#MaslinaMeorRadhi

No comments:

Post a Comment