Thursday 10 October 2013

CABARAN MULA-MULA BERNIAGA

Masih ingat lagi perasaannya bagaimana mula-mula Mas berniaga. Buat Fan Page dan tunggu orang komen atau PM untuk order produk Mas. Masa nie elmu berniaga ciput je, berdebar-debar dan excited tunggu orang beli. Huhuhu..

Dah la berniaga nawaitu tak berapa betul, sebab nak duit je dan duit tu utk buat belanja diri sendiri dan mak di kampung.. Kesiannn.. Elmu takde.

Satu hari, ada yang komen dan tanya-tanya harga dan details produk.. Ya Allah, perasaannya time tu best yang amat sangat. Baru komen, belum beli lagi.. kikiki.

Alhamdulillah, dapat customer pertama yang confirm beli dan terus buat bayaran. Masa tu sehelai tudung yg dibeli. 

Nak tau apa Mas buat?

Terus call hubby kat opis, bagitau dia hari ini ada satu sales. Nanti ada orang transfer sejumlah wang dalam account hubby. Masa nie Mas guna account hubby, account sendiri takde lagi. Kesian betul!

Respond hubby?

Dia pun excited.. Hahaha.. Tiap kali ada payment masuk, dia text dan tulis " masyukk.. RM... , yahooo"

Ya Allah, best moment ever. Sebab hubby very supportive. Tidur pun senyum je masa dapat first sale tu.

Tapi..

Part yang lemah, bila orang mintak discount. Huhuhu.. Masa tu Mas buat dropship sahaja dengan komision RM5. Ada yang mintak free postage even beli sehelai.. Kos pos dah RM6. Camne tu?

Sekarang, bila teringat moment ni.. Sedih ada, tapi syukur sebab bisnes dah makin maju sebab ada mentor, elmu dan sistem. 

Kini, masih lagi berusaha untuk bertindak lebih luar biasa, buangkan perasaan takut dan kurang keyakinan serta berfikiran positif.

Doakan kejayaan Mas yea!

#MaslinaMeorRadhi

No comments:

Post a Comment