Monday 30 December 2013

PERGINYA 2013...

Rata-rata dalam FB, Twitter dan media sosial yang lain, orang bercerita tentang azam baru sempena kedatangan 2014. Ada yang azam tahun lepas tak tercapai, so forward ke tahun 2014 dan macam-macam lagi.

Pada tahun 2014, kita tidak tahu apakah yang bakal berlaku.. Apakah cabaran untuk tahun 2014? Pastinya bertambah mencabar kerana kos sara hidup bertambah tinggi. Apakah tindakan kita untuk menghadapi cabaran tersebut. Adakah dengan merungut atau mencari salah orang di fb dapat merubahnya situasi ini? Tepuk dada, tanya diri sendiri.

Jika diimbau kembali, tahun 2013 adalah tahun yang mana banyak perkara yang best2 terjadi dalam hidup Mas. Tetapi, tidak dinafikan.. memang ada perkara yang tak best telah berlaku, tetapi Mas lebih suka fokus kepada perkara-perkara yang best-best sahaja, barulah rasa berlapang dada kan?

Pada tahun 2014 yang bakal menjelma esok.. jom kita lupakan perkara pahit di tahun 2013. Jadi lebih luar biasa dari tahun 2013. Klu 2013 kita sedekah hari Jumaat je, apa kata 2014 kita sedekah hari-hari. Klu anda tak pernah buat, cer buat dan anda pasti tahu betapa bestnye The Power Of Sedekah.

Sebelum tidur malam nie, jom kita visualize dalam minda, apakah perkara yang kita mahukan pada tahun 2014.. 

Visualizekan pelbagai perkara. Bayangkan di dalam minda bawah sedar  kita membawa abah & mak menunaikan haji dengan pakej yang lebih selesa, hubungan dengan suami/isteri dan anak-anak lebih akrab, hubungan dengan ibu bapa dan keluarga lebih baik dari 2013. Bagaimana dengan ibadah kita di tahun 2014. Adakah bertambah tebal pahala atau bertambah tipis dosa.. Visualize je apa yang anda mahukan sambil senyum dan anggap semua yang anda visualize tu telah terjadi.. benar-benar berlaku.. 

Jika anda sakit, bayangkan penyakit anda telah sembuh.. Bayangkan dlm minda yang doktor sedang ucapkan tahniah kerana anda telah sembuh. Visualizekan reaksi anak-anak, suami/isteri & ibu bapa serta keluarga anda tentang berita gembira tersebut. Berikan senyuman dan tangisan kesyukuran anda.

Selain itu.. tulis matlamat anda. Jangan biarkan matlamat kekal sebagai angan-angan kosong sahaja.. tulis matlamat secara terperinci. Berapa jumlah wang yang anda mahu.. Atau berapa jumlah wang yang anda mahu sedekahkan setiap hari kepada orang2 yang memerlukan.

Semoga tahun 2014, kita lebih beriman, kaya, berjaya, dan diberkatiNya. Semua yang berlaku adalah di atas kehendakNya. Apa yang penting, kita perlu berusaha.

Selamat Tahun Baru 2014.


#missu2013



No comments:

Post a Comment