Monday 9 December 2013

Kem Musim Cuti Sekolah


As salam..


Untuk makluman semua, last weekend Mas hantar anak dara dan teruna Mas join Kem Syahdu Anak Hebat Dunia Akhirat anjuran Ustazah Nor Bahyah dan suami. Mas memang setiap hujung tahun cuti sekolah akan hantar anak2 join kem jati diri dan motivasi. Tahun lepas, anak - anak di hantar ke Kem Tahfiz SmartKids RichKids, Anjuran Richworks. Seminar ini lebih kepada amalan sunnah Rasul dan hafalan ayat-ayat Al-Quran seperti Yassin dan sebagainya. Selama seminggu, mereka membuat amalan sunnah seperti bersugi, makan dalam talam, qiam, hafaz surah dan sebagainya. WAJIB daftar jika anda berminat. 

Ok, sebelum tu nak citer dulu feedback sesetengah orang tentang kem-kem seperti ini. Pada saya, kalau tak nak hantar, tidak perlu nak komplain atau burukkan sesiapa.

" Eleh.. mula-mula je baik, tak tinggal solat.. lepas 2 minggu, balik ke attitude yang asal"

Inilah salah satu statement yang sering keluar dari mulut orang melayu. Tapi bukan melayu kat sini.. tapi melayu-melayu belah Parsi sana. Orang sini semua ok ok kannnn.. Iyelah sangatttt!!

"alaa.. ko banyak duit, boleh la hantar gi kem"

Hurmmm.. yang ini pun statement yang disukai ramai.

Kem atau seminar sebegini ada yang mahal dan ada yang murah. Kita boleh hantar anak - anak mengikut kemampuan masing-masing. Jangan jadikan alasan takde duit, yeke anak boleh berubah? Betul ke elok?  Mungkin bagi sesetengah orang perkara sebegini adalah tidak penting dan remeh tetapi tidak kepada negara-negara maju di luar sana.

Di sana, majlis-majlis elmu sebegini, orang berebut-rebut mendaftar, tak kira mak bapak atau anak-anak. Mereka sangat dahagakan elmu. Sebab tu la maju kan? Apa salah sedari kecil kita biasakan anak-anak dengan majlis elmu. Tak kisah la kem, seminar atau Kuliah-kuliah di masjid yang percuma.

Nak seribu daya, tak nak seribu dalih.

Nak dengar citer masa Mas kecik-kecik?

Mas datang dari keluarga yang susah. Abah jual ikan, menjaja keliling kampung. Mak kerje kilang, keluar pagi balik malam. Tapi, Mak sanggup habiskan duit gaji beliau untuk hantar adik-adik join seminar yang sebegini. Masa zaman tu, anak-anak cikgu, orang berpangkat di sektor kerajaan dan swasta yang daftarkan anak mereka. Adik-adik Mas je yang anak seorang penjual ikan yang menjadi peserta kem pada waktu itu. Mak abah masa tu bukannya ada duit.. bukannya mampu. Tapi demi anak-anak.. sanggup berkorban. Takde barang kemas melilit leher dan tangan, tak perlu perabut baru untuk hiasan rumah, apatah lagi berkereta baru. Sanggup berhabis duit untuk anak-anak. Itulah pengorbanan mak dan abah.

ok, berbalik kepada anak-anak Mas ke Kem Syahdu. Plan asalnya, Mas nak daftarkan Aiman dan Aimi ke Kem Super Insan Anjuran Richwork.. Richwork again? Yesss.. Richwork punya seminar mesti superb as usual.

Habis tu, naper tak jadi?

Tak jadi sebab Kakak Mas tanya pasal Seminar Syahdu. Mas pun tak pernah survey seminar nie, tapi tahu akan kewujudannya. Kakak Mas dah daftar anak dia. Kitaorang still belum buat keputusan.. Syahdu ke Super Insan.. duk teka teki lagi. Last-last, hubby cakap try la Syahdu sebab kami tak pernah cuba dan tau macam mana konsep dan modul yang bakal dipelajari. So, trus daftar Aiman dan Aimi plus seorang anak saudara. Daftar 2 orang ke atas, dapat less. Sama macam Richwork, daftar 3 orang dapat discount. Tapi Richwork lagi power, ada juga seminar yang dibuat, daftar 3 orang, Free.. hihihihi.. Tu sebab i likee!!

Kem nie 2 hari 1 malam, Bayaran RM290/seorang if daftar lebih dari 2 orang. Kalau daftar seorang RM330. Rasa macam mahal sebab 2 hari je. Last year punya kem RM279 7 hari 6 malam. Tapi takpe, tak cuba mana nak tau kan? 

Hari Ahad last day, ada sesi 2 jam untuk ibu bapa. Banyak elmu yang best-best masa sesi untuk ibu bapa. Antara topik-topik yang best :

- Anak Amanah Allah
- Sifat Ibu bapa Cemerlang
- Cara Didik Anak
- Bagaimana cara kita pimpin anak kita
- Bagaimana Akhlak anak

Ada banyak lagi sebenarnya. Untuk next entry, Mas share point-point penting untuk topic kat atas tu. Mas ambik note tu kelam kabut skit.. Jadi tak semua point yang sempat Mas tulis. Tapi Mas cuba refresh selagi mampu.

Terima kasih kerana sudi membaca!






No comments:

Post a Comment